Ischias, houser, ústřel, lumbágo, bolest v kříži, výron (výhřez) ploténky atd.

Ischias, houser, ústřel, lumbágo, bolest v kříži, výron (výhřez) ploténky atd.

Zajímavá, leč poněkud vulgární slovní hříčka zní: „Co je to? Je to v p..., i když je to kousek od p...“ To pochopí jen ten, kdo zažil něco podobného nadpisu na sobě. A také potvrdí, že to slušněji říci nejde.

Mladí mužové si v době usilovného sportování nebo při fyzické práci nevšímají svého potu, který jim po zádech stéká a náramně chladí dolní bederní oblast. To způsobuje zrychlenou degeneraci zdejšího vazivového aparátu, jehož křehkost se zanedlouho projeví píchnutím nebo lupnutím v kříži, které vám už navždy dává pochopit, že kočka (jakákoliv, která umí zahřát nebo tepelně izolovat) na zádech není frajeřina, ale nezbytnost.

Když ovšem máte nyní dost času a málo pohybu, tak si zrovna přečtěte o artróze, degeneraci vaziv a revmatizmu. Začátek je totiž tam. (Někteří si ovšem myslí, že na začátku bylo slovo a to slovo bylo Bůh a řekla: „Nuda!“)

Prozradím vám tajemství při rovnání - svaly v ochranné křeči kolem bolavého místa jsou inervovány z jiných míst páteře, takže ji nejdříve musíte rozvolnit mimo postižené místo. Teprve potom můžete odstraňovat ochranný otok propnutím a masírováním. Nakonec páteř natáhnete ve fyziologických směrech tak, aby se srovnaly páteřní vazy a podtlak vtáhnul menší výrony řídkého jádra ploténky zpět. Samozřejmě musíte vyloučit kompresní zlomeniny obratle, odvápnění a mnoho řídnoucích i houstnoucích chorob. Nicméně pošlapání zad se již vžilo (bolí to, ale jde to udělat mnohem jemněji).

Chce to po troškách, méně je totiž v tomto případě více.

Někdy po razantnějším srovnání mohou nastat nevolnostní potíže. Příčina je podobná, jako když delší čas nejde proud a vy už nevíte, co je a není zapnuto. Náhlé množství nervových impulzů zahltí mozek, současně se část krve začne tlačit do zažívání a ta zase chybí v hlavě. To je stejný fenomén jako při nevhodně silném působení biotronickém. Ovšem sklenka studené vody reflektoricky stáhne cévy žaludku a vytlačí krev k dispozici plicím, takže je nutno udělat hluboký nádech nejlépe čerstvého chladného vzduchu.

Ještě se zmíním o nesprávném návyku držení páteře. Držíte-li páteř nahrbenou, tak zvyšujete několikanásobně tlak obratlů na ploténky, kterým se to ale vůbec nelíbí. Normálně míru nahrbení kontrolujete určitým napětím zádových svalů, jako protitah břemene trupu před obratli, což se dá spočítat jako normální páka dvojzvratná (kládová houpačka, kde střední opora houpačky je páteř; na jedné straně je vaše nahrbení a cejcha a na druhé straně táhnou zádové svaly).

Výsledky nejen výpočtu jsou při nahrbení strašlivé, svaly zad to nevydrží dlouho, přecházejí do křečí a otoků, čímž znemožňují přirozenou relaxaci při odpočinku, páteř nejdříve tuhne, potom se bortí, ploténky snižují.

Na krční páteři při držení hlavy vepředu jako u loutek Spejbla a Hurvínka dokonce dochází k prohnutí až prolamování páteře jako luk dopředu. To je ale bohužel zcela obvyklý nález. Kdo by chtěl držet hlavu zasunutou dozadu, když potom bývá druhá brada (špekrk) dominantnější než první?

Je toho také moc najednou. Hlava dozadu a vzpříma (člověk si ale nevidí pod nohy), mezilopatkové svaly napnout a ramena stáhnout dozadu (potom je moc vidět prsa), břicho zastrčit (bývá na to moc velké), hýžďové svaly (zadek) napnout (bývá hodně vystrčený) a podsadit pod trup (nepohodlné, protože dlouhým sezením jsou zkrácené bedrokřížokyčelní svaly v tříslech). Nejjednodušší je nedělat nic, ono se to prověsí na vazivech páteře, svalovina atrofuje a alespoň si máte na co stěžovat.

Už odmala je obvyklé prověšování povolených svalů zad, které nedrží vhodný vzpřímený postoj a po čase ho ani nevydrží držet. Hlava je typicky předsunutá dopředu, ramena také, břicho povolené, zadek vystrčený. Po letech takového držení páteře již téměř není možná náprava, protože se vaziva adaptovala, zpevnila v nové pozici a nejdou narovnat.

Mícha inervuje skoro všechny naše orgány a přiskřinutí nervového svazku odstupujícího od míchy vazivem, otokem nebo výronem řídkého jádra ploténky se nenápadně podílí závažnou měrou na funkčních chorobách většiny dutých orgánů (cévy, průdušky, srdce, jícen, žaludek, dvanáctník, střeva, žlučník, slezina, močovody apod.). Řešte to cvičením a aktivním držením zad a páteře, jako kdybyste chtěli nosit na hlavě těžké břemeno, jako nosí ženy třeba v Indii - ovšem, všimněte si jejich důstojnosti, vláčnosti a elegance takového pohybu. (Já vím, že mě neposlechnete, nebo nanejvýš na týden, ale alespoň jsem vám to řekl. To je totiž Pravda holá viz O Pravdě.)
Užívá se po několik týdnů až měsíců do zlepšení stavu většinou podle věku.

Doporučení dědka kořenáře

Mimo jídla (30 min před, nebo 2h po jídle)

Bylinný extrakt z bezu černého+ 1-3 lžičky do 2-3 dcl vody piji mimo jídla 3-4xD.
Bylinný extrakt z lípy+ 2 lžičky + Bylinný extrakt z kopřivy+ 2 lžičky do 2-3 dcl teplé vody, pít mimo jídla 3×D.
Bylinný extrakt z hruškyGH 1 lžíce do 4-5 dcl vody, v níž může být rozpuštěn Práškový vitamin C špetka, a pít podle chuti mimo jídla 1-3×D. (Lze případně míchat s extrakty z bezu, lípy, kopřivy vždy od nich dát 1-2 lžičky.)
Tekutý kolagen 2-3×D 1-2 lžíce po asi dva měsíce.
Yacca 3-4×D 1. Dlouhodobě. Zvyšovat postupně. Začít 2 týdny 1×D 1 večer, 2 týdny 2×D 1, 2 týdny 3×D 1 atd.

S jídlem

Bylinný extrakt z borůvky+ 1 lžička do 1-2 dcl teplé vody, pít po jídlech 3×D.
Koenzym Q10 s rutinem po 30 mg 3×D 1 (jen u starších přes třicet).
Pupalkový olej 3×D 1 lžička.
Bylinný extrakt ze zeměžluče+ ½ lžičky do 1-2 dcl teplé vody, pít před jídly 5-15 minut 3×D.

Zevně

Masírovat, je-li to možné, bederní úsek páteře nejdříve 5-10 minut Zevním bylinným extraktem z kostivalu+ a potom 15-45 minut Bylinným olejem z měsíčku+. Břicho příliš v bedrech prohnutého člověka je třeba podložit složenou dekou, aby páteř byla ohnuta jakoby v mírném předklonu (zmenšení bederní lordózy). Lepší je ho položit břichem na velký míč průměru asi 75 cm. Nakonec vše setřít hadříkem a nasucho zateplit starým trikem.

Další doporučení

Když jsou vaše bolesti nesnesitelné, lehněte si na břicho, hlavu na stranu a ruce podél těla. Požádejte bližního, aby si klekl před vaši hlavu a opřel se (zadrhnul) dolním okrajem dlaní o křížokyčelní oblast nad zadkem a chvíli (5-10 minut) se tam rukama opíral. Opět je potřeba maximálně uvolňovat napětí ve svalech trupu. Tím je činěna laskavá trakce ve směru k vašim patám, aby se uvolnily bolící přiskříplé nervy.

Při narovnávání se z jakéhokoliv předklonu nejdříve podsadíte pánev pod sebe a potom se narovnáte, odhrbíte. Uděláte-li to jako vzpěrač, že nejdříve táhnete záda jako prkno nahoru, prohrajete a lehnete si do fronty k tomu, kdo vás bude opravovat.

Pro rozblokování i automasáž, je-li to možné, se pohybovat (válet) 1-4×D 1-3 minuty vleže zády na 20 cm masážním Zadbalonu pomalu do všech stran s nohama opřenýma o zem.

Trakční lehátko využívat 1-3×D 1-10 minut, podle výdrže a úhlu sklopení.

Slabší ale jemnější verze téhož spočívá v lehnutí si na bok, dolní noha natažena, horní pokrčena v koleni před tělem v pravém úhlu. Koleno si zapřete třeba otomanem, válendou, babičkou apod. Pomalu se přetáčíte trupem na druhou stranu (do vrtule, do X) a natáhnete ruku, aby vás svojí vahou páčila do rotace v bederní oblasti. Svaly na břiše i na zádech se snažíte maximálně uvolňovat. Blokády mnohdy samovolně a neslyšně povolují. Nespěchejte a po chvíli to udělejte i na druhém boku.

Zajímavých úspěchů v potlačení bolesti lze dosáhnouti obvykle i s elektronickým zařízením (například řada Tens SE 33 nebo částečně i Omron E3), které pomocí mikroproudů s drobnými automasážními záškuby svaloviny pod elektrodami v podstatě unaví přetížený nerv, takže přenos informace o bolesti je výrazně omezován bez vedlejších účinků. 1-6×D asi 15 minut.

Až po masáži povolí napětí a otok svaloviny a vaziv zpevňujících páteř, dojde k samovolnému rozblokování. Když ne, tak tomu musíte trochu pomoci. Nejdříve se dotyčný předklání, jak umí, v kleku vsedě zadkem mezi patami a snaží se postupně dát hlavu na zem před svoje kolena. 3-6 minut tak setrvá a uvolňuje velmi snaživě napětí svalů na zádech. Potom se opatrně sune dopředu do lehu na břiše a z něj se otočí na některý svůj bok, natáhne nohy a znovu se snaží totálně uvolnit. Asi po půlminutě ho někdo druhý (třeba vy) uchopí za rameno a pánevní kost a opře se do něj seshora tak, aby ležící rotoval pánví dopředu dolů a ramenem dozadu nahoru. Vzápětí to udělá obráceně, tedy jakoby do X. Totéž na druhém boku. Když se ozve chrupnutí, jsou dvě možnosti. Buďto jste geniálně schopní a srovnali jste mu to, anebo máte špatný den a zlomili nebo rozlomili jste mu obratel a postižený případně ochrnul. Neozve-li se nic, jste opatrní nebo moudří a necháte to udělat někoho, kdo to umí, nebo aby to prostě nebylo na vás, zvláště nejste-li si jisti, jestli zde již na vás nečíhá kompresní zlomenina obratle, TBC, odvápnění nebo rakovina v kosti.

Přihlášení uživatele