Stres dlouhodobý

Stres dlouhodobý

Dlouhodobé psychické a emocionální napětí poškozuje hormonálně tělní orgány jejich nedostatečným prokrvením. První se projevuje žaludek (vředy), potom věnčité tepny (infarkt), játra (JON) atd.

Stres je příčinou toho, že nadledvinky vypouštějí do oběhu katecholaminy (směs hormonů: adrenalin, noradrenalin a dopamin), které odkrvují hlavně žaludek, slezinu, střeva a překrvují kosterní (pohybovou) svalovinu a mozek. Srdce, játra a plíce jsou při nedostatku pohybu nedokrvovány v poměru, který by potřebovaly (proto je při stresu žádoucí mechanicky namáhavá akce). Každý z nedokrvovaných orgánů trpí, jak umí.

Játra přestávají detoxikovat jedy a pouštějí je do velkého oběhu, aby se vám mohly ukázat jako slušivé hnědé oční stíny kolem očí a vaky pod nimi v případě, že nezdetoxikované jsou i nežádoucí aminokyseliny (bílkoviny), a dále jako pigmentové skvrny na ramenou i rukách, případně se mohou projevit jako zajímavé chrupání vašich kloubů.

Žaludek se nezabývá svými vylitými trávicími šťávami a nechává je trávit potravu trochu déle, což má za následek spolu s nižší tvorbou ochranného hlenu natrávení i vlastní sliznice. Bublající potrava potom způsobuje říhání s pálením žáhy - když kyselina solná, pokličku nemaje, přeteče do jícnu i výše (a všude něco leptá).

Dvanáctník ze žaludku neodebírá natráveninu a nemíchá peristaltickými pohyby potravu a tak pankreatický sekret (šťáva slinivky) spolu se žlučí tvoří pěkně agresivní enzymatické a alkalické louže, které zase umějí dělat dvanáctníkové vředy.

Střevní svalovina povoluje kvasící stravě do šířky i délky, takže se ztenčuje a klesá schopnost jejího stahu, až je střevo podobné spíše soustavě vaků. Svalovina střev atrofuje a někdy se mění až ve vazivo. Vzhledem ke ztenčené roztažené sliznici nebývá pro mikroby těžké se do ní dostat, ale díky staženým kapilárám se naštěstí nemohou dostatečně rychle krví nikam přemístit, jinak by během hodiny zamořili celý organizmus a tak ho umořili. Na takovém střevě se ale dobře dělá povlak, který později brání průchodu natráveniny a je základem pro zdárný obchod s laxativy (léky proti zácpě).

Při stresu se do oběhu vytlačuje krev ze zažívání a sleziny. Játra dostávají nedostačující kyslíkový standard. Srdce a plíce při nedostatku pohybu také (srdce a plíce zřejmě při vysoké ventilaci dostanou potřebné i tak dost). Krev se plní hormony a živinami pro řešení stresu, tedy pro boj nebo útěk - hormony ponejvíce z nadledvinek (ostatní zúčastněné žlázy nechť prominou). Cukry pro pohyb a tělesnou aktivitu mají rezervu ve svalech, tuky v tukové tkáni a bílkoviny pocházející z rezerv (převážně v játrech). Objem cirkulující krve se radikálně zvyšuje, tlak stoupá. No, a nyní si představte, že tohle vaše připravené tělo nebude dělat to, co očekává, tedy náročný tělesný pohyb v podmínkách silné mozkové činnosti.

Nemůžete-li se poprat, utíkat a kličkovat, vyběhnout alespoň deset pater, předjet auto na kole, udělat 100 dřepů, 50 kliků a leh-sedů, uplavat kilometr a vůbec se zadýchat, zapotit a vybouřit, ale budete bouři dusit v sobě, tak jen spálíte v mozku z oběhu cukry. Poměrně nedokrvené srdce se zbytečně dře s naběhlými žilami, tuk v krvi se usazuje na povrchu cév, nadbytečné bílkoviny blokují činnost jater, která je sice musejí detoxikovat, ale bez kyslíku z nich mohou dělat tak akorát JON. Prostě to v těle vypadá dost blbě.

Z toho plyne moje rada (jak by mohla pravit i jedna sympatická tělnatá televizní diva a majitelka časopisu o jídle, myslím, že se jmenuje Šťastně jím, nebo tak nějak): „Utíkejte před stresem!“ (Zkuste si nad mou radou zameditovat...)

Při chronických stresech, frustracích apod. se užívá i několik týdnů do zlepšení situace.

Doporučení dědka kořenáře

Mimo jídla (30 min před, nebo 2h po jídle)

Bylinný extrakt z parchy (maralu)+ 2-4xD 1-3 lžičky do 2-2,5 dcl vody mimo jídla.
Bylinný extrakt z hruškyGH 1 lžíce do 4 dcl teplé vody, v níž je rozpuštěna 1-2 lžíce FruktózyPráškový vitamin C čtvrt lžičky. Upíjet podle chuti 1-3×D. (Lze případně přidat Bylinný extrakt z ostropestřece+.)
Bylinný extrakt z máty+ 1 lžička do 1-2 dcl teplé vody, pít mimo jídla 2×D.
Yacca 3-4×D 1. Dlouhodobě. Zvyšovat postupně. Začít 2 týdny 1×D 1 večer, 2 týdny 2×D 1, 2 týdny 3×D 1 atd.
Pít (upíjet) rozmrzlou vodu dopoledne 1-3 dcl, odpoledne 1-4 dcl, navečer 0,2-1 l (viz kapitola O rozmrzlé vodě).
Užívat běžné multivitamínové a minerálové komplexy 1-2×D.
Ascorutin 3×D 1 (vitamíny C a P na cévní stěny).

S jídlem

Bylinný extrakt z ostropestřece+ 1 lžička do 1-2 dcl teplé vody, pít po jídlech 3×D.
Bylinná kaše z ostropestřece+ 2-3×D 1 lžičku na pokrm.
Koenzym Q10 s rutinem po 30 mg 3×D 1 (jen u starších přes třicet).
Pupalkový olej 3×D 1 lžička.
Lecitin 1,3 g 3×D 1 (jen u starších přes třicet).
Vápník + hořčík 2-3×D ½-1 lžička.
Bylinný extrakt ze zeměžluče+ ½ lžičky do 1-2 dcl teplé vody, pít před jídly 5-15 minut 3×D.

Na noc

Na noc Metyl ester kyseliny křemičité 2 polévkové lžíce mixovat do 2 dcl vody + Bylinný extrakt z dobromysli+ 1 čajová lžička + B-komplex velký 1 tableta.

Zevně

Masírovat páteř nejdříve 5 minut Zevním bylinným extraktem z kostivalu+ a potom alespoň 15 minut Bylinným olejem z měsíčku+. Nakonec vše setřít hadříkem a nasucho zateplit starým trikem.

Cvičení

Dýchací sifon SIF (refluxní vzduch 25-40 % - viz kapitola O dýchání sifonem) dechová masáž 2-4×D 2-10 minut a na noc 15-30 minut. Zátěž zvyšovat velmi zvolna!

Meditační cvičení pro posílení Ducha: Přestaňte sledovat, co se děje okolo vás. Sedněte si třeba na postel se zkříženýma nohama (turecký sed), můžete se lehce opírat bedry o pelest nebo o zeď (vleže jen když nelze sedět). Bříška natažených palců, ukazováků a malíků se dotýkají, ostatní prsty jsou volně přeloženy střídavě přes sebe. Palci se dotýkáte oblasti solaru a malíky směřují dolů (v rámci možností). Zavřete oči a provádějte hluboké dýchání ještěrčím dechem (viz kapitola Ještěrčí dech). Při tom si představujte v duchu, jak vaše myšlenková energie jako teplo jarního slunce prohřívá tělo, ve kterém jakoby roztával led. V mysli cestujte nějaký čas po těle a mentálně prohřívejte všechna místa, kde máte pocit chladu. Potom cestujte myslí do svého nejbližšího okolí a provádějte prohřívání i zde. Po zvládnutí blízkého okolí pokračujte do vzdálenějšího. Meditujte tak dlouho, dokud nemáte pocit, že už toho bylo dost nebo že vás to unavuje.

Je dobré při stresu cvičit 5-60 minut dřepy, kliky, leh-sedy, činky, rotoped a kdeco. Jakákoliv různorodá sportovní námaha je dobrá, hlavně nezatěžující stereotypně svaly, aby druhý den nebolely.

Je-li to možné, provádět systematické vícehodinové a namáhavé cvičení ekvivalentní například 5-15 km běhu nebo 40-100 km jízdy na kole nebo 2-5 km plavání nebo 3 hodiny posilování. Nezbytné parametry jsou: nenamáhat tělo jednostranně, nedělat jednu činnost déle než hodinu, dostatek kyslíku a dobře se obléci, aby nevzniklo nastuzení od silného pocení. Každý den obměňovat způsob námahy. Zátěž zvyšovat v rámci fyzických i psychických možností postupně.

Provádět častěji během dne podle možností co nejdéle řízené dýchání v modifikaci ještěrčího dechu: maximální výdech i bránicí a stažením břicha (počkat 1-3 sekundy), maximální nádech (počkat 5-12 sekund), povolit a nechat samovolně vydechnout (čekat opět 5-12 sekund) a opět supervýdech...

Přihlášení uživatele

Nejnovější dotazy v poradně