O potravě jaterně šetrnější - Krmivo šetrné na játra

O potravě jaterně šetrnější - Krmivo šetrné na játra

Potrava jaterně šetrnější v.031006

Vhodné při čištění těla, hubnutí, horečce, únavovém syndromu, intoxikacích, snížené schopnosti detoxikace ap.

Shrnutí:
V jídlech omezit chemii E (a nekouřit!), cukr, bílé pečivo, margaríny, smaženiny, uzeniny, paštiky, masové vývary, instantní potraviny, tepelně barevně změněné potraviny (pražené, kůrčičky, čokoládu, kávu ap.), silné koření (pepř, hořčice, kečup atd.), kořeněné přísady a omáčky. Zelenou zeleninu jíst spíše syrovou, ostatní spíše vařenou. Upřednostnit celozrnné potraviny. Mléko ředěné vodou 1:1 jen v podmínkách zvýšené fyzické námahy. Upřednostnit netučné neoschlé sýry a bílé jogurty s obsahem živých kultur. Z tuků jen trochu: pomazánkové máslo, máslo, sádlo (neškvarkové), slunečnicový a olivový olej.

Poznámka:
Zdá se být nejvýhodnější si ráno dát jen klasický čaj (spíše zelený) s bylinkovými koncentráty (Ostropestřecová směs JK, Borůvková směs CK, Šípková směs AK, Vrbovková směs LVK, Malinová směs GK, Mátová směs MK, Tymiánová směs TK, Šalvějová směs LPK) a posléze, až tělo naznačí, že by jedlo, mu dát bobule (Pupalkový olej Evemol, Koenzym Q10, Ginkgo, Lecitin, Golden Yacca, Kelp, Paba, vitamíny, Brahmi, Tea Essence, ap.) a zase čajovou kombinaci. Při dalším naznačení se nechá dobře ošálit zralým ovocem. Opět se mi osvědčuje kombinace normálního nesladkého čaje s Ostropestřecovou směsí JK a případně další ovoce. S tím se dá vydržet asi 6 hodin od probuzení.
V případech nežádoucího hubnutí nebo horečky doporučuji do čaje přidávat dostatek játra šetřícího hroznového cukru Glukopur dle chuti a případně přikyselit práškovým vitamínem C (přebytek odchází močí).
Posléze si tělo řekne razantně o trochu jídla. Je-li ono připraveno bez chuť dráždících koření, stačí ho několik lžic:
Vařená rýže s nějakou aromatickou bylinou, špagety s bazalkou, těstoviny, luštěniny, kukuřice, naklíčeniny. Máte-li před sebou nebo za sebou fyzickou námahu, tak několik sardinek, nebo na teflonu udušená nebo uvařená mrtvola filého. V případě oběda je možné, aby byl přítomen i olej olivový, slunečnicový nebo sojový. Smaženiny nebrat, nebo oloupat strouhankový obal (ten nejíst!), grilované předměty musí být zbaveny kůžičky nebo kůrčičky. Sýr může být přítomen jen v doprovodu zelené listové zeleniny syrové - ale mimo to už nic. Také lze doporučit několik tvarohových ovocných knedlíků bez dochucení nebo politých jogurtem.
Brambory doporučuji pouze vařené studené během dopoledne jako náhradu ovoce. Zcela vyjímečně k obědu s trochou sýra nebo lépe tvarohu. Bramborová výživa je pro játra poněkud náročnější a ona nedetoxikují dobře po nejméně půl dne ostatní vysokomolekulární organické soli, které jsou hygroskopické a váží potom v oběhu asi litr vody, což je na váze zřetelné. Zdá se mi, že u zdravých lidí je několik dopoledních brambor akceptovatelných.
Hladovec může k obědu i krajíc chleba. Chleba je zajímavý tím, že má většinou i svoji vlastní chuť, takže stačí suchý. Je vhodné si ke chlebu a k pečivu obecně přičichnout a následně se zeptat těla, zda na tohle má chuť. A ono si řekne. Když řekne, že ho chce namazaný, tak máte tělo ještě dost rozmazlené, a dejte mu jen napít. Když je ale hodně fyzicky unaveno a čeká ho ještě několik hodin bdění, tak je možno mu dát k tomu jogurt bílý netučný. Očekáváte-li ale námahu značnou, nebo svačíte v průběhu této fyzické námahy nebo dřiny, namažte mu na krajíc vepřové sádlo (neškvarkové) a přidejte syrovou cibuli, pórek, pažitku nebo česnek. V případě dřiny spojené s uvažováním a vyhodnocováním použijte máslo a zavařeninu. Ke konci namáhavé činnosti lze použít pomazánkové máslo a opět jmenovanou syrovou zeleninu. Vynikající je rozmačkaný česnek rozmíchaný v pomazánkovém másle - to je tak chutné, že se budete muset hodně hlídat, abyste si nepřeplnili žaludek.
Margaríny a umělé tuky (ani nebudu jmenovat, aby mě výrobci nenechali odstranit) přes všechny reklamní řeči o cholesterolu a snížených kaloriích nejezte vůbec, tělo si s nimi neví enzymaticky rady.

Dáte-li si jídla jiná nebo těchto doporučených více, odkrví se vám mozek do zažívání a budete malátní. V takovém případě vám prospěje dát si dvacet - tedy ulehnout na levý bok a setrvat v polospánku a siestě asi 50 - 100 minut. Škrundání v břišní dutině je žádoucím znakem fungující peristaltiky a brzkého ztrávení pokrmu. Po probrání sice budete bez chuti do čehokoliv, lehce malátní, ale po mírné až šokové vnější stimulaci (telefonem, manželkou, šéfem aj. - prostě se stačí trošku (tím myslím jen zcela jemně až láskyplně) naštvat) se vyroní do oběhu a mozku trochu adrenalinu, což spustí množství vaší vlastní energie k budování vlasti nebo čeho.

Polévky výhradně zeleninové a domácí a jenom, když po předchozím pocení ubylo tělesné soli. Budete-li si ji ohřívat, tedy přilijte naběračku vody a rozmíchejte před ohřevem na plotně, aby nedošlo k chemickým změnám v kalu u dna. V mikrovlnce také, aby se minimalizoval (pod 1 %) počet převracovaných otáčivých uhlíků levotočivých na pravotočivé (nestravitelné, které tělo vyloučí bez možnosti jejich využití, protože se kamarádí jen s přírodními levotočivými). Polévka navečer znamená s každým přítomným gramem soli asi 0,1 kg ráno vody v sobě navíc, takže polévku raději nebrat na noc. A stejně je po ní větší pocit hladu. Po polévkách pytlíkových, rychlehotových, umělých, instantních a jinak chemických se tělo hodně trápí, zanáší a požaduje další živiny - asi z potřeby přítomné chemické látky v žaludku honem rozředit - a bývá po nich asi desetkrát větší hlad než po domácí zeleninové.
Odpoledne obvykle stačí trochu vyzrálého ovoce, ale zapomenete-li dodat dost tekutin, přichází silnější potřeba, kterou lze zahnat soustem čehosi poněkud sladkého ale netučného, např. ovocný sladký netučný koláč či zákusek. Vhodné je sníst rybičku ve vlastní šťávě nekořeněnou, trochu jogurtu, nízkocukernou marmeládu, netučný tvaroh s marmeládou, pyl s medem, kompot (hlavně ale ne toto vše najednou!). Podáte-li si tukosladkou krmi, budete v tom nuceni pokračovat a jste pro hubnutí a čištění organizmu v tento den ztraceni, ledaže byste si, nebrání-li tomu zdravotní nestav, zařadili zakrátko fyzicky náročný trénink a námahu nejméně na hodinu silnějšího zadýchání se a nejlépe i zpocení.
Navečer je tradice něco zkrmit. Je to obvykle psychosomatickotradičnospolečenská potřeba. Takové to - co s načatým večerem... Dejte si bílý jogurt, dětskou výživu, kompot, zeleninový nekořeněný salát, ovocnou dřeň (i zmrzlou...), sladké ovoce, marmeládu nízkocukrovou, beztukového piškotu kousíček, slazený čaj (cukr nebo ovocné sirupy) - ten ale ne až na spaní. Kdo má rád mléko, může i čaj s mlékem dle potřeby těla (i během dne).

Celkově se zapovídá:
Produkty kakaa, tepelně barevně změněné potraviny (také kůrky, kůrčičky, karamely), smažené a grilované potraviny (nebo alespoň bez osmahnutého povrchu), veškeré tuky (mimo tepelně neupravovaných - olej slunečnicový a olivový, máslo, sádlo a pomazánkové máslo), veškeré uzeniny, paštiky, koření a chuťové soli, E chemie, neředěné cukerné produkty (bonbóny, cukrátka a ulepeňátka), oschlé a kořeněné sýry, minerálky a bublinkové vody (trochu bublinek jen při fyzickém výkonu a upoceném zadýchání), limonády a slazené vody, neředěné džusy (džusy ředit čistou vodou 1:1 až 1:5), alkoholické nápoje obecně (mimo léčivých aplikací - viz níže), žvýkačky slinopudné a dál to doplním asi časem...

Zvláštní případy:
Vajíčko bez salmonel doporučuji před nebo po těžkém fyzickém výkonu vařené ve skořápce na měkko (bílek tuhý a žloutek tekutý až polotekutý (toho lze dosáhnout i ve vroucí polévce přidáním a rozmícháním odděleného bílku a před podáváním i žloutku bez rozmíchávání)) a po vyjmutí ze skořápky bez zdržování pozřené. V každé jiné úpravě vejce zatěžují játra a na vzduchu zpracovávané žloutky pak bývají dodavateli zlého oxidovaného cholesterolu. Vajíčko, nebo podle zátěže až tři, si dopřát nejpozději v podvečer třeba se špenátem nebo jinou tepelně upravenou zeleninou. Během dne lze samotné dle potřeby bílkoviny a tuku také - samozřejmě ne každý den, ale podle potřeby dotázaného těla.

Léčivé aplikace alkoholu:
Malé množství alkoholu se chová jako ideální antioxidant. Snadno se rozpouští v tělních tekutinách a je tak homogenně přítomno všude, kde dochází k uvolňování volných kyslíkových radikálů, jako nejdostupnější a snadno odbouratelné palivo a tudíž kyslíkový neutralizátor.
Pivo (toť hypertonický nápoj, který blokuje vodu v organizmu podobně jako mořská voda) ředit teplou až horkou vodou 1:1 až 1:3 na pivní čaj (změna na hypotonický nápoj) s poměrně dalekosáhlými čistícími vlastnostmi - i když chuti zcela odlišné... Víno ředit vodou 1:5 až 1:20. Slivovice, vodky nebo čisté kořalky od 63 roků věku 10-20 ml ráno na lačno (mladším jen proti život ohrožujícím leknutím, když mají ošklivou ženu nebo vzácněji muže; též při pohledu do zrcadla). Totéž před rentgenem, ozařováním rádoby (z rozhodnutí odborníka) léčivým nebo od sluníčka či Černobylu. Také při zápachu z úst nebo celkovému.
Samozřejmě očekávám plodnou diskuzi, jejímž následkem odvolám, co jsem slíbil, a slíbím, co jsem odvolal a naopak.

Podpoznámka:
Kolegyně se ptala proč brambory v dopolednách, po jedné a studené. Myslím si, že studená brambora v žaludku posečká déle za přiměřené stimulace sliznice, která dodá více kyseliny solné a proto se lépe a radostněji rozloží přítomné škroby, aby nezdržovaly v játrech a neobtěžovaly jaterní enzymy zbytečně. Mimo to, delší pobyt brambory v žaludku oddaluje hlášení hladu. Brambora v žaludku ale způsobí mnohem dokonalejší protrávení i ostatní přítomné stravy, takže po prostupu brambory a ostatní natráveniny do dvanáctníku nastane v žaludku hladově zlověstné prázdno... A to nastane čas, kdy zdravý rozum začne stávkovat s transaparenty: Mám hlad, chci jíst, jsem žravý a nerudný, hlady mi to nemyslí, myslím jen na jediné (na to, na co obvykle většina chlapů po padesátce) ap.

PS:
Po půlroce takto dimenzované stravy se zlepšují drobné a chronické potíže. Například se zlepšuje stav střev a konečníku. Výrazně se upravuje krevní tlak. Snižují se drobné krvácivé ataky dásní a v podkoží. Odcházejí nejen bolesti stařecky se propadající příčné klenby chodidel, ale i otoky nohou a bolesti pat a kotníků. Ovšem zlepšení lze očekávat ještě mnohá další, až se játra poperou s deponovanými a uvolněnými odpady (JONem z tuku a vaziv), což může trvat třeba rok i déle. Je ale si uvědomit, že jídlo je z 80 % zlozvyk, výchova a tradice, což je třeba se odnaučit a pozměnit.

Přihlášení uživatele

Nejnovější dotazy v poradně